2018-09-18 Fjordtur – Lyndby

Ved mødetid kl. 0800 var vi 7 roere, der var i færd med at trække traileren i position på Broengen, hente en kano og løfte den + 5 kajakker op på traileren. Deltagerne denne dag var Willy og Dorrit i kanoen Øresund, Kim i Hornfisken og Henrik Ø, John, Jesper og Karin i egne kajakker – fuld trailer og 2 fulde biler. Kl. 0830 forlod vi Broengen med kurs via Roskilde mod Lyndby og lige forbi det Maritime Forsøgscenter (med byggeri af vikingebåde), hvor der er en stejl nedkørsel til en strand med 2 ret nye, pæne sheltere (dog uden bålplads) og et lille gult hus, som rummer kajakker tilhørende Lejre Havkajak, og endelig: en landgangsbro.
Kl. 0930 var alle på vandet. Vejrmeldingen lovede vind 5-6 m/s fra vest-sydvest, ingen regn og max 14o. Henrik holdt samling på vandet og orienterede kort om turruten – en god skik, synes jeg. (Det forhindrer dog ikke, at nogle af os ind imellem ror til siden for at kigge nærmere på et eller andet …)
Vi roede sydover, ret tæt på Hornsherreds kyst i relativt læ. Det er altid spændende at ro langs beboede kyster, synes jeg. Også på denne tur nød vi uhindret udsigt til pæne/interessante/flotte huse og haver – hvor beboerne jo selv har en altid smuk og evig foranderlig udsigt ud over vandet. Vi tog et kig på to vikingeskibe og en do robåd i Forsøgscentrets havn og trak duften af ægte tjære ind. Lidt syd for Lyndby havn roede vi ud til Sælstenen, hvor Henrik tog billede af et ”sælsomt” syn – sælfølgelig!
Længere mod syd fik vi øje på Skovholmene, som på afstand ser ud som flydende sivøer, men ved nærmere eftersyn er rigtige øer. Der lå en robåd med fiskere. Willy og Dorrit krydsede over til vigens østside, mens de fleste kajakroere fortsatte helt ned i fjordbunden inden vi vendte nordover og kunne se, at kanoroerne var gået i land på stranden ved en bådebro. Der var bord og bænke – formiddagskaffetid!
Videre nordover, nu selvfølgelig i medvind, passerede vi Lindenborg Efterskole, hvor der ikke denne dag var nogen udendørs aktivitet at se. Jeg har en gang roet forbi det samme sted mens der var yrende liv: 6 flagstænger med dannebrog i frisk blæst, optimistjollekursus med unge sejlere i våddragter, redningsøvelser – og en kæmpe vandslange lagt ned ad skrænten og fyldt med vand så den dannede en ægte vandrutsjebane!
Nå, lidt senere kom vi til bugten, hvor Lejre Å munder ud. Det er jo sådan, at når man har dyrket roning i nogle år, dukker der minder op når man igen-igen kommer de samme steder. Så: Under varmebølgen i juli måned var jeg samme sted, lidt inde på åen, hvor en ro-kammerat med hænderne fiskede en næsten død laks i størrelsen 4-5 kg op af vandet. Vandtemperaturen derinde må have været tæt på 30o. – Jesper slog et slag ind i bugten mens vi andre fulgte Willy og Dorrit i kanoen; de padlede målbevidst nordover i den friske medvind, der gav gode bølger til os kajakroere, der roede lidt ude fra kysten. Her bemærkede Kim, at han som ny roer i foråret, nu klart mærker, at han føler sig meget mere sikker og i balance i bølger end tidligere. Det er jo en god ting at kunne konstatere!
Efter næsset hvorfra man drejer østover mod Herslev Havn, mødte os et flot syn: bugten var fuld af sejlbåde, optimistjoller og vindsurfere, der alle havde god fart i vestenvinden. Klokken nærmede sig nu frokosttid – og inden vi nåede frem til havnen var alle sejlbådene kommet i havn, mens en del surfere blev ved med at suse rundt omkring derude i bølgerne.
Efter at have set os godt omkring fandt vi et bord med bænke både i læ og med udsigt ud over vandet, og så gik der en god times tid med spisning og hyggesnak. Flere af mændene havde været betænksomme og taget snaps og snapsebægere med.
Således styrket begav vi os ud på fjorden igen – nu i frisk modvind. Kysten til venstre for os gav lidt læ. Willy og Dorrit roede ihærdigt, og endnu mere ihærdigt da vi krydsede fjorden over til vestsiden og læ. Vi andre nåede også fint over til Det Lille Gule Hus, vores udgangspunkt.
Men det var for tidligt at afslutte turen, så vi roede lidt længere nordover til en åbning i sivene, hvor der var en landgangsbro – som knap havde landforbindelse … I græsset stod der – igen – bord med bænke. I nærheden var et shelter, længere inde et rødmalet hus og kanoer på bukke. Stedet hedder Roarhytten og kan lejes til feriekoloni/lejrskolebrug.
Efter kaffe og Dorrits kiks vendte vi tilbage til Det Lille Gule Hus – sådan da: nogle tog et ekstra sving rundt om Langholm. Klokken var vel blevet ca. 1530, og der var enighed om at vi havde roet ca. 16 km. Solen var fremme noget af tiden, især mens vi spiste frokost, og hele dagen havde vi fin, klar efterårsluft. Hjemturen gik nordover gennem Hornsherred, og på Broengen fik vi med alles hjælp hurtigt alt udstyr på plads. Nok en dejlig VK-tur i godt selskab var til ende!