2018-06-08 Odense Å

Odense Å 8. juni

Fredag:
Vi, Inge Lise og Jørgen, John, Jesper, Annette og Kim, Henrik og undertegnede, mødtes kl. 16 på klub-grunden. Gunni og Torben var kørt tidligere til campingpladsen i Odense.
Flere var kommet tidligt og begyndt at læsse kajakker m.m. på traileren, så der var afgang ca. 16.30 efter at have fordelt bagage og deltager i 3 biler. Vi fulgtes ad til Roskilde og aftalen var at vi ikke behøvede at følges ad, da Henrik med traileren ikke må køre hurtigt på motorvejen. Vel ankommen til City Camping i Odense, var John først lige ankommet? De havde været på “sightseeing” i Odense,
(damen i GPS’en var tavs), så de havde kørt lidt rundt.
Vi fik anvist en hel græsplæne for os selv, Gunni og Torben havde plads og Inge-Lise og Jørgen var allerede kommet, men der var masse af plads til biler, trailer,campingvogn og telte. Et bord-og bænksæt blev flyttet til vores lille Camp.
Efter at alle havde rejst telte og var blevet installeret, mødtes vi til aftensmad, som vi hver især havde medbragt hjemmefra, og kaffe med hjemmebagt banankage.
Efter nogle hyggelige timer med megen snak og delvis planlægning af næste dag gik vi til ro til høj musik (måske udendørs koncert) i nabolaget.

/ Dorrit

Lørdag var udset til at være turens sejladsmæssige højdepunkt – 22 km på Odense Å. Men dagen bød på flere overraskelser.

Vi havde aftalt afgang fra campingpladsen kl. 9:00, og det så ud til at bliv endnu en fin sommerdag, så vi mødtes til morgenmad på teltpladsen ca. kl. 8. Dagens første overraskelse kom allerede under morgenmaden. Kim havde mødt en journalist, som også lå på Campingpladsen. Han var interesseret i vores hobby (kajakkerne) og specielt vores lille udflugt. Så han mødte op til morgenmaden med 2 stk. brunsvigere som bidrag til morgenbordet. Snakken drejede dog meget hurtigt hen mod journalistens uheldige erfaring med kvinder, og ikke mindst hans forliste ægteskab. Nå, men vi kunne jo ikke blive hængende hele dagen.

Vi pakkede sammen til dagens tur og satte kursen mod Bellingbro (syd for Odense), hvor vi kunne sætte kajakkerne i åen. Det viste sig også at være et meget populært sted at sætte udlejnings-kanoer i vandet. Vi læssede hurtigt kajakkerne af bilerne, og Henrik, John og Torben blev send afsted med bilerne til udmundingen af Odense Å. Mens vi andre ventede på at de kom tilbage (i den ene bil), satte vi løbende nogle af kajakkerne i vandet for ikke at ligge i vejen for alle de kanoer, som også skulle på åen med mere eller mindre erfarende sejlere. Det tog noget længere tid at end forventet for chaufførerne at komme tilbage, til gengæld var alle kanoerne væk, da Henrik, John og Torben endelig returnerede og kunne komme på vandet. Og så satte vi i 8 kajakker kursen ind mod Odense (Inge-Lise og Gunni tog på sightseeing i Odense og omegn i mellemtiden).

Det varede dog ikke længe inden vi nåede den første forhindring. Et træ var væltet ud i åen, men en gren dannede en fin lille portal. Hvis kanoerne kan komme forbi, så kan vi også i kajakkerne, så med lidt »kajak-limbo« kom vi alle igennem »portalen« i mere eller mindre fin stil. Efter godt 5 km kom vi til endnu en af dagens overraskelser – en af de bedre. Vi var nået frem til Dalum Papirfabrik og dagens første overbæring. Fra en tidligere tur huskede John at der var næsten umuligt at komme i land og meget langt op til broen. Men der var lavet en fin ny bro, som er velegnet til kanoer og kajakker, hvilket gjorde landgangen meget lettere. Det var efterhånden blevet sidst på formiddagen, så vi tog en kort pause med en kop kaffe og en snack/mellemmåltid.

Vi aftalte at mødes med Gunni og Inge-Lise på engen ved Fruens Bøge for at spise frokost så vi satte kajakkerne i vandet igen i et lettere strømfald med stenet bund, men vi kom alle fint afsted. Frokosten viste sig kun at være ca. 1 km længere nede af åen. Vi satte os på et par bænke og græsset og spiste vores medbragte mad.

Efter at være tanket op med mad og drikke gik turen videre gennem Odense by, bland andet midt gennem Odense Zoo, hvor der også var en landgangsbro (der er dog ikke adgang til Zoo uden betaling). Undervejs til næste overbæring – blev vi underholdt af nogle unge mennesker der trampede i pedalerne på nogle røde vandcykler, mens høj musik lød over hele området – ved Munke Mose – efter ca. 10 km – midt i Odense. Her lå Odensianerne og nød solen på græsset mens vi slæbte vores kajakker ca. 300 meter midt gennem en af byens åndehuller.

Efter yderligere et par kilometer var åen spærret af en bro-renovering, og vi måtte igen ud af kajakkerne og transportere den ca. 300 meter på land. Denne gang lod flydebroen og overgangen til bredden en del tilbage at ønske, idet det kun var et smalt og stejlt bræt.

Vi fortsatte yderligere et par kilometer til dagens sidste overbæring ved Ejby Mølle. Vi var efterhånden ved at være trætte, og tog os en velfortjent pause. Herefter, var der »bare« et langt stræk på knap 10 km til vi nåede udmundingen. Da vi alle var kommet sikkert på land igen – klokken var vel hen ad 19 – var vi godt trætte og sultne.

Vi havde planlagt at købe ind til noget fælles mad til grillen, og vi var nok flere der så frem til en god bøf på grillen. Men her kom så endnu en af dagens overraskelser. Tørken havde nu også nået Odense, og der var i løbet af dagen også indført afbrændingsforbud på Fyn. Så da vi kom tilbage til campingpladsen endte vi med at sende en delegation til det nærmeste pizzaria. Vi nød vores pizzaer og brunsvigerne fra morgenens gæst mens dagen gik på held.

Odense Å viste sig at være et visit værd. Dejlig bred og let at sejle på. På lange strækninger er der bevoksning langs bredden, som giver god skygge på en varm dag.

Odense Å

Søndag d. 10. juni

Søndag morgen var det tid til at pakke sammen. Dagens var planlagt til et besøg i Den Fynske Landsby.

Biler, trailer og campingvogn var pakket og parkeret ved Campingpladsen (vi havde fået tilladelse).

Som vi skulle til at gå blev det regnvejr. Paraplyer og regntøj blev fundet frem. Gunni blev ved køretøjerne, hendes skade tillod desværre ikke deltagelse i det kulturelle.

Fra Campingpladsen var kun ca. 800 meter til Den Fynske Landsby, så det var naturligt at gå gennem et dejligt skovområde.

Efter nogle hyggelige timer i småregn, blandt gamle bygninger og levende mennesker i gamle dragter var det tid til at finde vej mod Sjælland. Inden vi kørte var det tid til frokost, nogle var selvforsynende, andre fandt en grill.

Alle kom godt frem til klubben, her blev fartøjer og materiel lagt på plads. Herefter tog vi afsked med hinanden.

Det er mit indtryk, at alle deltagere havde haft en god tur i Odense.