2017-10-08 Mølleå-tur

Bemærk! Der er TO indlæg. Både fra Inger-Lise og John

Af Inger-Lise Ekkelund Andersen

Vi mødtes på klubgrunden kl. 8 og pakkede trailer og 3 biler. Der var 11 deltagere. Det blev til 3 kanoer med Dorrit og Henrik, Anne Margrethe og Willy, Jørn og Inger-Lise plus 5 kajakker med Karin, John, Freddy, Gunni, turleder og Torben.

Beklædningen var lige fra bare ben til skiunderbukser under de lange bukser! Det var dejligt solskinsvejr, men køligt. Der kom kun et par regndråber midt på dagen.

Vi kørte til Nybrovej ved kano- og kajakklubben, hvor vi parkerede biler og trailer og pakkede ud. Turudvalget havde planlagt turen så vi undgik de mange bæringer, som vi plejer at have på Mølleåturen. Desuden skulle det være en rundtur i år, så vi undgik vi at flytte biler til slutstedet – og det var også et stort plus!

Vi satte i Bagsværd Sø og roede mod uret rundt. Vi kom forbi Marienborg, Sophienholm, nogle meget store villaer, Rostadion og Aldershvile, som er en slotsruin, hvortil hører en særlig historie om grevinden af Bagsværd, Angelica Ewans, der levede fra 1870-1914. Det er en længere, spændende og også sørgelig historie, som man kan læse om på internettet.

Unge sejltalenter trænede på søen under nogen “støjforurening” fra meget højtråbende rotrænere!

Vi holdt en velfortjent kaffepause i søens sydende på en træbro.

Derefter roede vi via Furå og op ad Mølleåen mod Furesø.

Turens eneste bæring eller nærmere slæbning (dog tur-retur) var ved Frederiksdal. Det blev kun til et kort kig ud i Furesø, da det blæste mere ude på søen end vi syntes om! Furesø må vi have til gode. Så vi vendte skuderne og roede tilbage ad Mølleåen.

Vi spiste vores frokost ved Frederiksdal, neden for Den gl. Have. Ifølge gl. tradition skåles i diverse spirituøse drikke, når vi holder pause og toget fløjter ved Nærum-”grisens” stationer. Men det kunne i sagens natur ikke lade sig gøre i år, når der ikke var noget tog i nærheden. I stedet medbragte Freddy det øverste af en blokfløjte og simulerede togafgang under frokosten (og kaffepauser)! Så kunne der skåles alligevel – og lyden var nærmest også den sædvanlige!

Efter frokost roede vi videre ad Mølleåen mod Lyngby Sø med en lille afstikker ind ad en hestesko-formet kanal, så vi endte ude i åen igen.

Vi roede over Lyngby Sø i nordenden. Her mødte vi modne ro-kvinder, som kunne ro uden råb og anden larm! Eftermiddagskaffen drak vi ved Lyngby Mølle, som tidligere i de år turen gik fra Øresund mod Nybro. Bagefter vendte vi næsen hjemad mod Nybro efter et let kig på sejlklubberne i søens sydende.

Turen blev på 16 km til de fleste, 17 km til Dorrit, Henrik og Freddy, som tog en ekstra sløjfe rundt i en kanal ved Mølleåen. Vi var hjemme lidt i halv fem og pakkede ud, glade og tilfredse med den dejlige tur.

Mølleåen 8. okt. 2017

Turudvalget havde annonceret en alternativ tur til Mølleåen, måske var det der havde lokket 11 medlemmer til at deltage i turen.

I mange år har vi roet fra Nybro til Svanemøllekroen eller i modsat retning. En tur med omkring 7 overbæringer. Nu var det tid til at prøve en ny rute.

Vi mødtes på klubgrunden kl. 8. Turlederen havde forberedt deltagernes fordeling af fartøjer og biler.

De 11 forventningsfulde glade medlemmer var: Anna Margrete og Willy (kano) – Dorrit og Henrik Ø. (kano) – Jørn og Inger-Lise (kano) – Gunni og Torben J. (kajak) – Freddy (kajak) – Karin (kajak) og John (kajak)

Traileren blev fyldt op med 3 kanoer og 3 kajakker. Gunni og Torben havde deres egne 2 kajakker på tagbøjler. Derudover kørte Henrik og John.

Vel ankommet til Nybrovej 361 blev der hurtig læsset af. Her var det også planlagt at slutte turen, så vi slap for at flytte biler.

Efter pakning af alle fartøjer, var vi klar til afgang. Første del af turen var hele Bagsværd Sø rundt. Vi blev nøje instrueret om at sejladsen skulle foregå i retning mod uret og at vi skulle holde os langs kanten af søen. Der var stor aktivitet med træning af baglænsroere og kajakroere på de markerede baner. Der var et rigt udvalg af bådtyper, men vi bemærkede at en stor del var kvinder i alle aldre. Her var mændene i mindretal.

Ved roklubben i Radiobugten (ved Folkeparken) holdt vi en kaffepause. Herfra gik turen videre til Nybrovej, under vejen til venstre ind på Mølleåen.

Stille vand hvor man kommer helt tæt på fiskehejrer og ænder – fuglene har vænnet sig til mennesker i mærkelige både. En fiskehejre kom flyvende i ca. 1 meter over vandet, ganske tæt på nogle kajakker.

Hvor Mølleåen går under Frederiksdalsvej / Nybrovej er en let overbæring (under vejen) fartøjerne skal trækkes op ad en sliske, til åen som her ligger højere og er forbundet til Furesø. Denne del af åen er ganske hyggelig, vi blev venlig modtaget af et svanepar med store unger (svællinger), som Torben nævnte, ”man kan næsten få lov til at klø dem bag øret”. Naturligvis måtte vi lige ro ud og prøve Furesøens bølger. Gunni og Torben ville en tur over i ”kærlighedsbugten”, de blev dog hindret heri. På land hørte vi en vedvarende piften, det var Martin, søn til Gunni og Torben, han var på cykeltur i området. Så blev turen i ”kærlighedsbugten” opgivet. Men det var rart lige at prøve bølgerne i Furesøen. Frokosten blev indtaget ved et rødt hus, lige inden overbæringen Frederiksdalsvej / Nybrovej.

På den alternative tur var der ingen lokaltog; men det var der rådet bod på, Freddy havde medbragt en amputeret blokfløjte, vi kunne så skåle når Freddy fløjtede til ”forloren afgang” – ja, i mangel af et rigtigt tog!

Efter frokosten var vi vist flere der kom til at bruge den ”forkerte” sliske – vi overså vel skiltet – da vi skulle tilbage til den nedre del af Mølleåen.

Herfra fortsatte turen på Mølleåen til Lyngby Sø. Undervejs så vi en ung kajakroer ro tæt op af en stående fiskehejre, pagajen var kun ca. 20 cm. fra hejren der ikke så meget som blinkede.

Lyngby Sø ”angreb” vi i retning med uret, d.v.s. vi roede langs Lyngby Åmose og Store Skov, nord om øen og langs S-banen til Mølleåen. Også her så vi flere både med kvindelige baglænsroere. Fra søen ind til vandmøllen (før ”røret”) for dagens sidste pause, også her blev der ”fløjtet afgang”, eller signal til ”en lille en” om man vil. Den sidste del af turen foregik samme vej tilbage på Lyngby Sø, det gav færrest bølger.

Tilbage ved Nybro, efter 15 km. – forestod kun at få fartøjerne læsset på bil og trailer, så vi kunne køre til klubben for aflæsning og afsked. Alle var enige om, at den alternative tur var en rigtig god.

Vejrmæssig var vi heldige, skyet med lidt sol. Ikke så meget vind tidlig formiddag, men det var blæst op da vi skulle hjemover.