2017-07-02: Tur for Familie og venner på Værebro Å

Kl. 10 mødets vi alle oplagt på Broengen. Det var Henrik og Dorrit med svigerdatteren Hanne (nyt medlem) pigerne Nikoline og Alberte på 11 og 13 år. Anettes veninde Annette også nyt medlem. Torben og Gunni med børnebørnene Eik 4 år og Lea 6 år.

Efter at have valgt redningsveste, padler og indskrivning i log-bogen. Læsset 4 kanoer med div. proviant og fiskeudstyr m.m. kunne turen begynde. Her er så turen set med voksnes, de unge piger og småbørnenes øjne.

De voksne og de store piger nød åens smukke natur, dog var der ikke så megen fugleliv som der plejer, det skyldtes vist, at de blev forstyrret af et par høje ivrige barnestemmer.

De 2 små var mere optaget af kanoen der gled igennem junglen og mangroveskoven, hvor vi sejlede igennem gabet på nogle krokodiller. Krokodiller var spejlbilledet af grene der hang ud over åen og spejlede sig i vandet. Fiskenettene og krebsefiskestænger blev flittigt benyttet til at fange vandplanter og lignende som blev anbragt i de små spande.

Undervejs skulle vi lige over/igennem en flydespærring som opsamlede grøde fra de af skårede skrænter. De tre første kanoer knoklede sig igennem den tykke grøde. Torben, de to små og jeg valgte at gå i land og trække kanoen igennem grøden.

Alle padlede ud til å udmundingen, hvor tre af kanoerne straks vendte om. Henrik og den ene pige var lige ude og se på bølgerne men vendte også om. Der var for mange bølger til at ro ud til Svale Klint. I stedet gik vi i land i en af de småhyggelige havne, hvor vi indtog vores frokost mens der blev snakket livligt.

Lea og Eik var mere optaget af en stor fed skalle i vandet, som de absolut skulle fiske op, den var død, men Eik ville nu alligevel gerne have den med til Esbjerg og vise den til farfar, heldigvis ombestemte han sig og smed den ud i vandet.

Det begyndte at række op til regn, så vi hoppede i kanoerne igen. Heldigvis havde vi en kraftig medvind hjem og regnen blev kun til enkelte dråber. Da vi gik i land på Broengen skinnede solen og vi drak vores velfortjente kaffe ved bredden. Igen gik snakken livligt, jeg tror også at vores nye medlemmer hyggede sig og fremover har tid og lyst til flere padleturer. Vi synes det er dejligt med et par nye unge friske medlemmer.

Torben, de to små og jeg blev lidt længere for at brænde et lille bål og grille skumfiduser. Vi nåede også at hilse på Jørgen Nielsen, som skulle ud med sine fine hjemmelavede grønlænderkajak.