2017-05-21 klubtur til Furesøen

Søndag d. 21. maj var der klubtur til Furesøen.

Deltagere var Torben og Gunni i bil med to kajakker på taget og en trailer på slæb, hvorpå der var placeret en kano til Anna Magrethe og Willy og to kajakker til henholdsvis Dorrit og Freddy.

Afgang fra klubgrunden ca. 8.20 og ankomst til marinaen i Fiskebæk en halv time senere.

Gunni havde to sejlplaner klar:

Plan 1: Østover til Vejlesø.
Plan 2: Sydover til Frederiksdal.

Da vinden var nordlig med en svag hældning mod vest, blev vi hurtigt enige om, at Vejlesø blev vinderen. Så kunne vi holde os i læ af kysten, hvorimod vi ville få en strid modvind på tilbageturen, hvis Frederiksdal var gået af med sejren.

Afsted gik det. Behagelig sejlads, høj sol med den nordvestlige vind i ryggen. Første stop blev Birkerød Ro- og Kajakklub, hvor kaffen blev indtaget.

Videre gik det med kurs mod Vejlesø, gennem Vejlesø Kanal og stop i Holte Havn, Hvor iskiosken blev frekventeret. Isen var udmærket.

Tilbage gennem kanalen, til venstre og østover med kurs mod Næsset. Nu var vi ikke længere i læ af kysten, så nu fik vi vind i håret, og der skulle trækkes hårdere i padler og pagajer.

Inden vi nåede Næsset, blev frokosten indtaget. Det var en rydning med skur og en masse kanoer og kajakker på reoler, så vi gik ud fra, at det måtte være en klub af en art. Det viste sig at være en grundejerforening, der ejede stedet, men vi blev pænt modtaget og spiste vores frokost i god ro og orden.

Så gik det hjemover til marinaen. Vi sejlede langs nordsiden af søen igen for at komme i læ af kysten.

Men turen var ikke slut endnu. Torben havde læge haft et inderligt ønske om at komme ind og ro i Farum sø. Så for ikke at skuffe ham, fortsatte vi gennem kanalen ( Mølleåen ) ,der forbinder de to søer, og ind i Farum Sø. Her mødte der os en strid modvind, så efter en kort stund blev vi enige om at vende kajakken. Kun Gunni ville absolut fortsætte rundt om “Klaus Nars Holm”, som den lille ø hedder, der ligger lidt ude i søen. Hun bøjede sig dog for gruppepresset og fulgte med os andre tilbage til marinaen.

Her blev kaffen indtaget, inden det gik hjemad mod klubgrunden. Under kaffen blev det livligt debatteret, om vi havde sejlet 12 eller 18 km. Jeg skal dog undlade at oplyse, hvem der kunne tage så meget fejl at påstå, at vi havde sejlet 18 km. Distancen var 14 km.

Jeg husker ikke, hvad tid vi kom hjem, men det var en meget fin dag.