2016-07-27 Sommertur

(Se billeder nederst)

Onsdag 27. juli

Deltagerne har for længst besluttet, at det skulle være Åsnen også i år, samt at turen skulle vare fra onsdag til onsdag – alle deltagerne er jo alligevel pensionister! Så d.d. var vi 4 der mødte op på Broengen kl. 8, nemlig Inger-Lise, Freddy, og Karin med sin Ole (gæst). 3 kvarter senere kørte vi afsted med diverse udstyr i bådene, som var: Øresund (kano), Havkatten (klubkajak), Malurt (Karins kajak) og Freddys kajak (u.n.). Øvrige deltagere var Palle, der var taget til Åsnen allerede ugen i forvejen, samt Gunni og Torben, der var taget hjemmefra dagen før, og som vi mødte på Getnø Camping, hvor de havde slået lejr på plads nr. 40 da også vi nåede frem. Vi andre 5 foretrækker det smukke og mere primitive liv på Getnøs nordspids – naturcampingpladsen – vores Base.
Vi 4 tog ruten Helsingør-Helsingborg (Freddy havde bropas hertil), så ud på E4 til Traryd, hvor vi spiste vore madpakker, videre mod Åsnen via Ikea-byen Älmhult, med ankomst kl. ca. 1430. Gunni og Torben var på pletten og modtog os – og hjalp os med parkering og flytning af både og bagage fra traileren til vandkanten samt en god ølpause – og efter 3 kvarters effektivt arbejde satte vi af sted til vor Base. Bagagen ruvede op over Øresunds ræling, og vandlinjen var højt oppe – heldigvis var det stille vejr!
Der var ingen fremmede beboere på Basen da vi ankom, og vi kunne slå teltene op præcis hvor vi hver især ønskede det. Bagefter var det rart at samles til nok en vel fortjent øl og snacks – sammen med Palle. Godt gensyn! Pausen blev forlænget da Gunni og Torben kom roende med Malurt og restbagagen på slæb, og medbringende kaffe og kage. Morgendagens tur blev besluttet, og resten af dagen gik med hyggeligt og spøgefuldt samvær, aftensmad – på hver sit hjemsted – og en aftentur til fods. Inger-Lise er den eneste af os, der er her for første gang, så hun skulle jo have en omvisning.
Da Ole og jeg børstede tænder ved 11-tiden begyndte det at regne, og så kunne vi falde i søvn, trygt og lunt til lyden af regn mod teltet – og i bevidstheden om, at YR.no lovede opholdsvejr og mere end en halv sol næste dag.

Så langt, så godt! Karin

Torsdag 28. juli

Torsdag morgen vågnede vi op til en lun, vindstille og lettere overskyet dag. Perfekt kajakvejr. Aften i forvejen var vi blevet enige om at turen skulle gå til Hulevik. Vi satte kajakker og kano i vandet kl. 9, og så gik turen sydvestover mod den gamle jernbanebro. 915 stødte Gunni og Torben til; de var jo startet fra campingpladsen. I samlet flok, 7 stk. ialt, fortsatte vi mod broen, som vi nåede ca. ½ time senere. Ny kurs nordvestover blev sat, og efter ca. et kvarter passerede vi den nedlagte jernbanesti og sejlede gennem drejebroen med kurs mod Hulevik. Kort kaffestop, og videre gik det.
Vel fremme i Hulevik blev frokosten indtaget, kun afbrudt af en kraftig regnbyge. Heldigvis var der opsat et stort festtelt, hvor vi kunne finde ly for regnen, som ophørte efter ca. et kvarters tid. Vi var også så heldige, at der fandtes en vandhane med drikkevand, så vi kunne få fyldt vores flasker og dunke. Det skal her tilføjes, at vandpumpen på naturcampingpladsen ikke fungerede, så kaffen med mere var blevet tilberedt med søvand. Endnu har ingen taget skade. (Senere fik vi oplyst, at den lokale vandstand var omkring en halv meter under normal p.g.a. nedbørsunderskud helt siden sidste efterår. Derfor tog vi vandbeholdere med på turene så vi kunne fylde op andre steder/Karin)
Efter den kraftige regnbyge var ophørt var vi tilbage i fartøjerne, og kursen blev sat mod Getnø, hvor vi var fremme ved 14-tiden. Vi havde aftalt at starte blidt, alligevel blev det til 17 km. En rigtig god start på ferieugen.
I aften er der grill hos Torben og Gunni på campingpladsen. Hvis ikke der sker noget helt uforudset, så slutter dagsrapporten her. Skønt at være tilbage i vores lille paradis i gode kajakvenners lag.

Skrevet af Freddy

Fredag 27. juli

Dagen i dag er afsat til nye udfordringer i nyt farvand, dog har Palle allerede været der og har malende beskrevet sine strabadser ved div. overbæringer og strømfald. Vi tror det er fordi han vil have området for sig selv, men den går ikke – men han vil gerne med for at se vores ansigter.
Kl. 915 mødtes vi på Getnøs nordspids: Karin, Palle, Freddy, Torben og jeg i vores kajakker. Inger-Lise og Ole tog en kanotur rundt om Getnø med en afstikker ind i troldeland – Svartsjøn.
Vi andre roede sydpå – vejret er fantastisk – og efter 1½ time var vi ved den første overbæring ved Hackekvarn – et yndigt sted. Selve overbæringen er ca. 100 m, og da vi er flere til at bære, gik det ganske smertefrit. Men inden vi roede videre ville vi lige se på lokaliteterne, og det viste sig at der var en gammel faldefærdig vandmølle, den var så fortryllende, at vi havde svært ved at komme videre. Frokosten blev indtaget på en lav dæmning i nærheden af møllen og med fødderne i et lille vandløb, mens små blå sommerfugle sværmede om os.
Kajakkerne blev sat i vandet igen, og de næste 5 km roede vi igen igennem den smukkeste natur hen til overbæring nr. 2 – Havbältan (70 m lang). Her var isætningsstedet lidt specielt, hoppe rundt på sten og mudder, men ikke umuligt. Men inden da skulle vi lige hen og stå på dæmningen og se strømfaldene, men først skulle vi kravle gennem nogle jerngitre, hvilket skete med megen snilde, især for Torben, som jo ikke er en helt lille mand.
Efter kajakkerne kom på vandet igen skulle vi lige have nogle små ture i ”vandrutchebanerne”, vi er jo ikke blevet for gamle til at lege. Nu var der så ca. 1½ km hen til ”stenvalvsbron” med en masse buer med hvert sit strømfald. Inden strømfaldene skulle prøves gik vi i land og beundrede den meget gamle bro og tog bestik af hvilken bue, der skulle passeres. Vi måtte videre, da vi havde aftalt med Inger-Lise og Ole, at de skulle samle os op på campingpladsen ved Norra Ryd.
De sidste par km var der ingen udfordringer, men meget store smukke områder med gule søblomster. Inger-Lise og Ole stod og tog imod os med traileren, hvilket campingmutter ikke helt var tilfreds med. Men vi skiltes som de bedste venner efter indkøb af dagens iskager.
Kl. er 2345, så jeg slutter her, så jeg kan være klar til i morgen, hvad den så kan bringe. Dagen i dag har været helt fantastisk!

Gunni

Lørdag 30. juli

Efter at have konsulteret vejrudsigten YR.no til morgen blev vores forudplanlagte tur ændret. Vi havde aftalt at tage nordpå (Hunshult/Sirkøn), men lovet regn ved 14-tiden og mere regn og blæst senere gjorde, at vi fandt en anden tur. Enkelte var også lidt møre, så en kortere tur ville være passende.
Vi valgte det gamle slæbested ved Sirkøbroen (Karlsberg/Rørvik, også kaldet ”Torbens rør”). Surprise!! Ved slæbestedet var en ny lækker landgangsbro. Selv om en bro er ny og i passende højde, måtte vi endnu en gang erkende/diskutere, at der er mange forskellige måder at komme ned i en kajak på … Det var en hyggelig tur, stille og i læ. Dog, da vi på returen stak næsen frem under broen var vandet livligt. Det gik dog så let, at vi valgte at ro videre mod vinden til ”Johns fodsplints plads” (ved Bossgården). Her spiste vi frokost, den tog lidt tid – vi talte lidt politik, drak æblemost (den lokale, 4 fl. på tilbud, men der er altid kun 3). Nåh! Vi kom alle fint afsted, men vejrguderne holdt ikke løftet helt. Regnen startede ½ time før aftalt, så vi nåede ikke hjem i tørvejr. Gunni og Torben roede til campingpladsen, men aftalte i tilfælde af godt vejr fællesspisning på Basen. Det så ud til at vejrudsigten holder med regn hele aftenen …
NEJ, det blev godt vejr, og vi tog til odden og drak kaffe, hyggede.

Torben

Søndag 31. juli

Solen skinner fra en skyfri himmel, svag vind. Dagens tur går til Ålshult. Ole har meldt fra, så det bliver ren kajaktur … Ja, sådan går det når man skriver forud! Ole havde ombestemt sig (HELDIGVIS), så Karin og Ole i kano.
Afgang fra Base kl. 9. Torben og Gunnni stødte til ud for campingpladsen, så mod syd under bro i Getnøs sydende og mod punkt A04, pause på plads tæt ved A04, mod nordøst er opstillet bænk/bord på solfyldt plads (den dag). Videre det sidste stykke til Ålshult, hvor frokost og derefter besøg hos Ålshult Handelsbod for indkøb af kaffe/kage eller is efter behag.
Efter depoterne var fyldt op vendte Karin og Ole næsen hjemad, vi andre fortsatte ned i kanalen til stemmeværket. Efter en lille rundtur gik turen hjemad, ved A05 tog jeg øst om øerne, resten vest om. Først var der ingen problemer, men jeg kunne ikke finde hul gennem sivene, så jeg måtte retur. Mødte de andre igen og fulgtes hjem. Eftermiddag og aften mere vind og skyer. Aften med pandekager og hygge mens der kom nogle dråber ovenfra. Endnu en god dag.

Hilsen Palle

Mandag 1. august

Tur Sirkøn rundt. Start 0930 fra Base på Getnös nordspids. Ole foretrak en dag hjemme med svampejagt og læsning. Gunni og Torben hentede os, og turen startede sydover i de 6 kajakker. Vi sejlede som lørdag til den lyse-blå/grå bro (A01), også kaldet ”Torbens rør” og var igen oppe på den dejlige rasteplads for en kortere bemærkning. Undervejs så vi igen et par fiskeørne plus nogle svaler.
Vi fortsatte nordpå til røret under vejdæmningen mellem Sirkön og Borgön (A15). Palle sejlede nord om Borgön for at slippe for røret, tabte roret undervejs, men fiksede det igen. Vi andre styrede vores evt. klaustrofobiske tendenser og sejlede igennem røret. Nu ingen problemer med det! Det var den rene luksus i forhold til røret ved Lyngby, som Mølleå-turen byder på. Videre NV mod A14, vejbro til Kläcklingen. Kort efter gjorde Torben holdt ved et ”uautoriseret” sted øst for Sirkön og vinkede os over, så vi kunne få frokost der. Der fulgte så en meget livlig diskussion mellem de 5 erfarne roere om stedet kunne bruges eller vi skulle videre. Karin + flere besigtigede senere det oprindeligt tilsigtede sted og mente, at det vi havde valgt var bedre. Her var da også fin adgang og bord-bænke-sæt. Der kom nogle få regndråber.
Efter frokosten videre mod A13, Sirköns nordspids. Her regnede og blæste det. Ved dobbeltbroen gjorde vi holdt i kajakkerne, da der var ”gode” bølger og modstrøm gennem broerne. Det bedredes lidt, og vi sejlede igennem. Nu fortaber troen sig lidt i tåger for en uerfaren, da bølgerne gjorde, at vi krydsede noget over diverse steder. Derfor fik vi ikke de planlagte is på campingpladsen på Sirkön. Vi skiltes fra Gunni og Torben, der sejlede hjem til deres campingplads og sagde, de ville komme ud på spidsen efter aftensmad. Vi andre 4 sejlede hjem til vores nordspids, hvor Ole ventede. Han havde ikke haft særlig succes med sin svampejagt. Tilbage ved 15-tiden, hvor vi nød øl og kaffe. Herefter sejlede Karin og Freddy sig hver en tur. Gunni og Torben kom cyklende med glögg og kanelgifler, og Karin/Ole havde tørret frugt. Karin delte DGI sangbøger rundt til sang om ”bålet” = fyrfadslys i Trangia! Let regn jog os i shelteren til sidst.
Med stor tak for al hjælpsomhed fra erfarne roere til den uerfarne / Inger-Lise

Tirsdag d. 2. august

I dag har vi roet i nyt farvand! Lige øst for naturcampingpladsen ligger øen Lindholm, der har vi aldri før været rundt om. Derfra gik turen mod syd mod borgruinen på Bossholm, men så langt nåede vi ikke. Det blæste godt, og der var udsigt til lidt regn, så Karin, Ole og Inger-Lise roede rundt om Igeløen og var tilbage på pladsen kl. 1200, hvor frokosten blev indtaget. Freddy, Palle, Torben og Gunni roede syd om Getnø og op til campingpladsen.
Om eftermiddagen forsøgte Palle at stå på et ben i Havkatten. Det lykkedes IKKE på trods af 5 forsøg!
Jeg vurderer den korte tur til 7 km og de andre ca. 12-13 km.
Åsnen er meget lavvandet i år, ca. 40 cm skønner jeg, og vandstanden er faldet i løbet af den uge, vi har været her. Tørken er årsag til at det er forbudt at tænde bål i hele Kronobergs Län, og altså osse her på pladsen – desværre.
Vi skal hjem i morgen, så Karin har roet Malurt ned til campingpladsen, til Gunni og Torben.
Om aftenen kom Gunni og Torben cyklende – næsten som sædvanligt. Godt nyt: bålforbudet var ophævet, så vi fik gang i et godt bål og omdelte den sidste vin, øl, snack … denne sidste aften.
Et af turens højdepunkter er uddeling af vandrepokalen. Den gik i år til Inger-Lise. Hun fik den for sit gå-på-mod og sin evne til at håndtere udfordringerne i kajakken i stiv arm. Til lykke!

Ole

Onsdag 3. august

Turens 8. dag, og hjemrejsedag. Det blev så min skæbne at afslutte dagbogen igen dette år. Vejrmeldingen sagde pænt vejr om formiddagen og regn ud på eftermiddagen. Vi begyndte at vågne ved 7-tiden, som vi plejer, bortset fra Palle, som havde forudsagt, at han nok/måske allerede var taget af sted på det tidspunkt. Så han inkasserede afskedsknus aftenen i forvejen, og nye afskedsknus ved 730-tiden. Fantastisk hvor stille han kan være om morgenen når han bryder lejr!
Vi andre tog et sidste morgenbad, spiste morgenmad og brød lejr i god ro og orden. Freddy tog en stille stund for sig selv, hvor han kiggede vemodigt ud over den dejlige natur hvor vi havde boet en hel uge, og nu skulle forlade. Det tog os 35 min. at ro til campingpladsen, hvor Gunni og Torben lige var færdige med at bryde deres lejr, men i stedet for at stikke bilnøglen i tændingen beredvilligt hjalp os med at flytte fartøjer og bagage ind på land mens Ole gik til Receptionen for at betale for parkering (kr. 100 pr. døgn) og hente bilen og traileren. En time efter landgangen startede vi 4 hjemturen – Freddy, Inger-Lise, Ole og mig. Med traileren på slæb tog hjemturen knap 5 timer, inklusive en ægte fastfood frokost med ”pommes” undervejs og ingen ventetid ved færgen i Helsingborg. Da var det også begyndt at regne – som lovet af YR.no.
Det var igen en dejlig ferie på Åsnen, godt rovejr og fine ture, som vi tilpasssede vejr, vind og vore kræfter. Jeg tror alle var tilfreds med de roede distancer og med at vi afprøvede nye og anderledes farvande! En af aftnerne diskuterede vi alternative søer og vandløb til næste års tur. Det bliver svært at finde noget, der er bare tilnærmelsesvis så godt som Åsnen – eller hvad?

Karin

P.S. Vi har set fiskeørne næsten hver dag! Fuglebeskyttelsesperioden varer til og med 31. juli.