2016-05-07 Kajaktur

Kajaktur d 5-7/5 2016

(Se billeder nederst)

Som tidligere år havde Freddy, Jørgen og John planlagt en forårstur i kajak. I år var turen lagt i Kristi himmelfartsdagene fra 5. – 7. maj. Farvandet var det hjemlige i Roskilde Fjord. Få dage før fik vi desværre afbud fra Freddy.

Vejrprofeterne havde lovet godt vejr, hvilket var lidt overraskende, men positivt, da hele april måned havde været ret kølig.

Jørgen og jeg mødtes på klubgrunden ved 9-tiden. Efter at have pakket kajakkerne tog vi en kort briefing og var enige om at ro til Lyndby i Lejre Vig. Ud til fjorden havde vi meget medstrøm. Og sikken en fjord vi kom til, den lå med havblik. Så direkte over til Østby havn, hvor det var tid til formiddagskaffen. Videre gik det sydpå mod sejlrenden ved Eskildsø. Pludselig gjorde Jørgen opmærksom på et rådyr, og hvor glor man hen, jo – mod stranden og skoven, ingen rådyr. Og hvor var rådyret så? Det var på vej til at svømme over mod Eskildsø. Da rådyret opdagede os vendte det om og tog tilbage til skoven hvor det kom fra. Som sædvanlig i maj var der mange lystfiskere i området ved Eskildsø, det er hornfiskene der lokker. Vi så da også hornfiskene springe flere gange. I sejlrenden ved Eskildsø var der en del trafik af større både, da vi var årvågne slap vi fint igennem. Næste pause var frokosten i Sønderby havn, for en sjælden gang skyld kunne vi nyde maden i vindstille omgivelser. Der er ofte meget blæst i Sønderby havn. Det var en fornøjelse at fortsætte turen mod Gershøj hvor vi drak eftermiddagskaffen på bakketoppen ved naturlejrpladsen. Allerede ved 14:30-tiden gik vi i land ved naturlejrpladsen ved Lyndby. Her skal man være opmærksom på at ro lige lidt længere end badebroen ved det gule hus. Det anbefales at gå i land ved en meget lille strand ca. 2 m. hvor der ligger nogle joller. Så er i meget tæt på området hvor teltene må være (to pæle markerer teltpladsen). Den store plæne ved ”det gule hus” er ligesom de nyopførte sheltere (skal forhåndsreserveres) forbeholdt andre aktiviteter. I ”det gule hus” er der et fint toilet og vand.
Det kan anbefales at gå en tur til Lyndby og ud af byen på den anden side, her er en fantastisk fin udsigt over Lejre Vig.

Dagens sejlads: 20,35 km

Fredag morgen vågnede vi til fuglesang og et vand vi kunne spejle os i uden at få flere rynker. Under indtagelse af morgenmad og nedpakning hilste vi på flere hundeluftere. En enkelt person oplyste os om, at der var set sæl i fjorden.
På vandet igen kl. 9, i strålende sol og havblik. Planen var at ro øst om Langholm nordpå og runde Nørrerev. Herfra følge nordkysten af Bognæs og syd om Elleore til Veddelev, og herfra nordover øst om Eskildsø med overnatning i Skuldelev. Det lød som en god plan i roligt vand. Planer er til for at kunne ændres. Da vi nærmede os Elleore måtte vi erkende det ikke var muligt, på grund af en tiltagende vind fra sydøst, at krydse over til Veddelev. Vi tog derfor ind i Kattinge Vig til shelterpladsen for at spise frokost. Herfra fortsatte turen mod syd, da vi indså at vi måtte runde Roskilde inden vi satte kurs nordover. Kort efter Veddelev havn fandt vi et passende sted til eftermiddagskaffen. Nu, med vinden fra sydøst gik det i pæn fart forbi Forskningscenter Risø, ind i bugten ved Bolund og videre til Salvadparken, som blev udpeget til overnatningsplads. Her ankom vi ved 16:30-tiden. Vi fandt to teltpladser i læ bag nogle få træer. Kort efter vi havde rejst teltene ankom der nogle flere på henholdsvis cykel, til fods og i bil, som også ville overnatte. Efter aftensmaden kom Vera forbi med kaffe og kage og vand, efter en telefonisk opfordring. Vand fik vi med, fordi vandposten ikke tillod at tappe rent drikkevand. Om aftenen havde vinden lagt sig, så vi gik en tur langs stranden, og nød den meget smukke solnedgang inden vi kravlede i poserne.

Dagens sejlads: 28,65 km

Lørdag morgen var der pænt og vindstille på pladsen, men der var alligevel noget vind fra syd, da vi kom på vandet kl. 8:30. Dagens tur gik nordpå via østsiden af Eskildsø, forbi Jyllinge havn og Lilleø, ud for Lilleø kender Jørgen et godt sted til landgang og formiddagskaffe, det benyttede vi os af. Med vinden i ryggen fortsatte vi nordpå forbi Svaleklint, videre under masterne. Undervejs forsøgte vi at finde spor af det nyligt igangsatte byggeri af den nye højbro over fjorden mellem Marbækvej og Tørslev Have (nord for Kølholm). Endnu var der ikke synlige spor at se fra fjorden. Ved det gamle skalleværk ved Marbæk Strandpark, holdt vi frokostpause. På stedet er der i 2015 bygget en bro i forbindelse med det eksisterende isætningssted for motorbåde. Broen er forlænget med en flydebro, formodentlig til småbåde som kanoer og kajakker. Men det fungerer ikke efter hensigten. Vi måtte ro under den høje bro og lægge til ved stranden som vi plejer.
Efter frokost satte vi kurs efter klubgrunden. Hjemover fik vi modvind og på åen var der kraftig modstrøm.
Ved 14-tiden havde vi fået fartøjerne på land, og den ene øl Jørgen havde tilbage delte vi.

Dagens sejlads: 20 km

Vi kan konstatere, at der er et rigt fugleliv i og omkring Roskilde Fjord, vi så mange gravænder, edderfugle og svaner, nogle få strandskader. Den omtalte sæl så vi ikke.
Det var en lidt kedelig velkomst vi fik, ved bålpladsen havde der været ubudne gæster fredag aften.